Eindtoets babyscholing Junis Stap 1 van 31 3% Naam* Voornaam Achternaam E-mailadres* Een goed voorbereide omgeving is een ruimte met hoekjes die bestaan uit:* Materialen van hout, ijzer, plastic en stof Zachte en lichte materialen Materialen die op kleur gerangschikt zijn Materialen die een kind uitnodigen om verschillende vaardigheden mee te oefenen Hoe help je een baby woorden te geven aan zijn binnen- en buitenwereld?* Door aan de baby te benoemen wat je aan reacties en emoties bij hem ziet Door de baby uitleg te geven over zijn gedrag Door veel te benoemen aan de baby Door de baby veel voorspelbaarheid te geven en veel contact te maken Wat is een goede basishouding om een baby in neer te leggen op een platte stevige ondergrond?* Op de buik In de voorkeurshouding van de baby Op de rug Liever op een schuine kruipkist of met het bovenlijf op een kussen (van maximaal 10 cm hoogte) Wat kan een kind overslaan als het in zithouding wordt neergezet, terwijl het zelf nog niet tot zit kan komen?* Omrollen, tijgeren en kruipen Lopen Billenschuiven Zich optrekken Een baby heeft in het begin de volgende reflexen:* Mororeflex, zuigreflex, trekreflex Zuigreflex, mororeflex, zoekreflex Mororeflex en zuigreflex Alle bovenstaande antwoorden zijn van toepassing Wat is geschikt speelgoed voor een baby die in de (grond)box ligt en wil grijpen?* Een boerenzakdoek, een knisperboekjes en een honingraatbal Een knuffel, een telefoontje en een stressbal Een pop, een zachte voetbal en een puzzeltje Een gladde bal, een vergiet en een autootje Wat draagt bij aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen bij een baby?* Succeservaringen door het mogen volgen van eigen initiatieven Aanmoediging van een volwassene Complimenten over eindresultaten Hulp en steun van de ouders Objectpermanentie betekent:* De kennis dat een object blijft bestaan ook al is het uit het zicht De kennis dat objecten van jou zijn De kennis dat je ouders objecten zijn De kennis dat de moeder een individu is Wat doet passief speelgoed?* Het maakt kinderen actief Het laat kinderen zich vervelen Het beperkt creativiteit bij baby’s Het belemmert baby’s om zich te focussen Welke 3 hoekjes zijn allemaal belangrijk om baby’s bepaalde vaardigheden te kunnen laten ontwikkelen?* Hoekjes om te liggen, zich terug te trekken en in een wipper te zitten Hoekjes om te bouwen, te sorteren en te verzamelen Hoekjes om onder een babygym te liggen, te verzorgen en te sjouwen Hoekjes om te klimmen, te rollen en voor een spiegel te liggen Wat is er in verhouding groter bij een baby?* De romp Het hoofd De armen De oren Actief of passief materiaal?* Passief Actief Hoe kan je als pm-er onderlinge interacties tussen baby’s vergroten?* Door baby’s bij elkaar in de buurt te leggen Door met veel baby’s tegelijk aan tafel te zitten Door de baby’s samen 1 stuk speelgoed te geven Door veel te vertellen aan de baby’s Wat vinden ouders belangrijk om te horen bij een overdracht?* Dat er geen bijzonderheden waren. Hoe de dag is verlopen (Eten, slapen, spelen & ontwikkeling). Of de baby nog met anderen heeft gespeeld. Vanaf welke maand mag een baby vast voedsel?* Vanaf 4 maanden Vanaf 5 maanden Vanaf 6 maanden Vanaf 7 maanden Hoe kan er een positieve spiraal ontstaan in het eet- en slaapritme van een baby?* Door een kind volgende benadering Door de baby niet te lang te laten slapen overdag Door de baby op de klok te voeden Door het strakke schema van de ouders te volgen Welke voorwaarde is nodig om een baby tot spel en ontwikkeling te kunnen laten komen?* Een vast voedings- en slaapritme Dat de baby voldoende geslapen en gegeten heeft Uitdagend en actief spelmateriaal Een zo prikkelarm mogelijke ruimte Hoe kunnen de pm-ers voorkomen dat baby’s onnodig veel stressmomenten ervaren op een dag? Welk antwoord klopt niet?* Door zo min mogelijk van de groep af te lopen Door een goede planning, voorbereiding en onderlinge taakverdeling Door muziek op te zetten als baby’s onrustig zijn Door zoveel mogelijk in te spelen op de behoeften van elke baby Waartoe leidt een respectvolle verzorging bij een baby?* Tot voorspelbaarheid, emotionele veiligheid en taalopbouw Tot een vrolijke baby Tot een efficiënte verschoonronde Tot zelfstandigheid waardoor de pm-er meer tijd overhoudt Als baby’s een tijdje gespeeld hebben in de verschillende hoekjes, ziet de ruimte eruit als een ontplofte bom. Dit nodigt de baby’s niet meer uit om op onderzoek uit te gaan. Wat kan een pm-er doen om dit op te lossen?* Ze ordent en herschikt het speelgoed regelmatig (wel 5 tot 7 keer per dag) ter inspiratie. Door de helft van het materiaal op te bergen. De kinderen te helpen om weer tot spel te komen. Samen met de baby’s alles op te ruimen Wat heeft veel invloed op de groepssfeer en daarmee op het spel van baby’s?* De activiteiten die de pm-ers aanbieden De innerlijke rust van de pm-ers Een gevarieerd aanbod van materialen Rust, reinheid en regelmaat Alle bovenstaande antwoorden zijn goed. Als een kind vrij mag bewegen en zich in zijn eigen tempo kan ontwikkelen…* Geeft dat het kind zelfvertrouwen Ontwikkelt het zich sneller Wordt het kind behendiger Voelt het zich beter op zijn gemak Waarom zijn overgangsposities zo belangrijk?* Ze leren de baby evenwicht te bewaren en kracht te zetten Ze zorgen ervoor dat de baby alle stadia van de motorische ontwikkeling doorloopt Ze helpen de baby om in een moeilijkere positie te komen Ze zorgen ervoor dat de baby zich in zijn eigen tempo ontwikkelt Hoeveel keer per half uur verandert een baby van rond de 9 maanden gemiddeld van positie, mits het de ruimte krijgt?* 15x 45x 80x 25x Waarom moet je voorzichtig zijn met wat je een kind wilt leren?* Het kan zijn dat je het kind frustreert door hem iets te willen leren Het kan zijn dat jij daarmee het spel waar het mee bezig was te moeilijk maakt Het kan zijn dat je het kind het plezier van iets nieuws ontdekken, ontneemt Het kan zijn dat je het kind het kind iets probeert te leren wat het vanuit zichzelf al kan Waar moeten volwassenen volgens Emmi Pikler voor zorgen?* Dat kinderen vrij kunnen bewegen en zich veilig voelen Een rustige, veilige omgeving waarin kinderen zich niet kunnen bezeren Ruimte waarin kinderen volledig hun eigen gang kunnen gaan. Respect voor de autonomie van kinderen op een uitdagende groep Wat wordt er verstaan onder ‘een actieve rust’ op de groep?* Doordat de kinderen zich actief bewegen, vermaken zij zich en heerst er rust op de groep Door passieve materialen worden de kinderen actief in hun spel Een juiste afwisseling tussen actief spel en rustmomenten De kinderen bewegen en spelen actief en er zijn weinig conflicten of huilende kinderen Waarom is het gunstig voor een kind als het enige frustratie mag ervaren?* Het kind doet hierdoor succeservaringen op Het kind ontwikkelt hierdoor zelfvertrouwen Het kind wordt hier weerbaarder van Het kind leert hierdoor zichzelf te helpen Wat verstaan we onder ‘emotioneel bijtanken’?* Dat een kind lekker in z’n vel komt te zitten Dat een kind kwalitatieve aandacht ervaart waar het van oplaadt Dat een kind veel aandacht van de pm-er ontvangt Dat een kind zich emotioneel begrepen voelt door de pm-er Wat is de belangrijkste functie van huilen bij een baby?* 1e signaal van honger, slaap en ongemak Het ontladen van prikkels Het afvoeren van gifstoffen Alle bovenstaande antwoorden PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.